7 ledige pladser: Unge med depression: 8 ugers Mindfulness baseret kognitiv terapi (MBKT) forløb

Hold opstart: Torsdag 29.9 2022 kl. 9-11

MBKT-programmet bygger på den nyeste psykologiske forskning i de faktorer, der gør mennesker sårbare over for depression og tilbagevendende depression. I MBKT-programmet vil du høre mere om hvad disse faktorer er og hvordan du ved at træne mindfulness kan reducere deres virkning.

HVORDAN KAN FORLØBET I MINDFULNESS-BASERET KOGNITIV TERAPI HJÆLPE DIG?

Kliniske studier af hundreder af patienter har vist, at MBKT kan mindske symptomer på depression og også mindske risikoen for, at din depression vender tilbage, betydeligt.

Her er nogle af de ting, som deltagere i tidligere grupper har sagt:

• Jeg blev bevidst om, hvordan mit sind fungerer.

 • Jeg lærte at genkende mønstre.

 • Jeg lærte at bevare roen, men også at træde et skridt tilbage.

 • Jeg blev klar over, at jeg har andre valgmuligheder end at glide tilbage i gamle mønstre.

 • Jeg lærte at være mere venlig, mere omsorgsfuld over for mig selv.

• Jeg lærte at genkende advarselssignalerne og tage affære på en hensigtsmæssig måde.

 • Jeg lærte at bruge mindre energi på at „ordne“ problemer.

• Jeg lærte at fokusere på det, der foregår lige her og nu.

I løbet af forløbet vil du opleve, at der er mange forskellige måder at være mindful på. Ved at give dig selv lov til at prøve de forskellige former for mindfulness kan du måske finde frem til dem, der fungerer bedst for dig. De ugentlige sessioner giver dig også lejlighed til at øve dig på at være venligere og mere omsorgsfuld over for dig selv.

HJEMMEARBEJDE

Du kan forvente en vis mængde hjemmearbejde hver uge, ofte op til en time om dagen. For at finde plads i din hverdag til denne nye aktivitet kan det være en fordel at overveje følgende: • Hvor i din hverdag vil du finde den tid, du skal bruge til hjemmearbejdet? • Fortæl din familie eller andre i din sociale omgangskreds, hvad der kræves. • Har du adgang til en telefon og høretelefoner eller en PC, hvor du kan afspille de guidede meditationsøvelser? • Se, om du kan afveje de forskellige motivationer, der helt naturligt viser sig, som fx at være utålmodig efter at se resultater kontra at give slip på dine forventninger i otte uger. • Vær venlig over for dig selv gennem hele forløbet, især hvis du løber ind i vanskelige faser.

UDFORDRINGER VED FORLØBET

Nogle oplever af flere forskellige årsager at MBKT-programmet er en udfordring. Faktisk går den feedback, som tidligere deltagere har bedt os videregive til deltagere, der lige er startet, ud på, at det er værd at gøre en indsats, også selv om det kan være en kamp. Den viden og indsigt, du opnår, vil bidrage til at reducere din risiko for depression. Og så er det rigtig rart at være sammen med andre, som står i samme situation også hvis det bliver lidt svært.

FORTROLIGHED OG TRYGHED

For at skabe en åben og tillidsfuld atmosfære i gruppen vil vi gerne opridse nogle spilleregler for gruppen. Det taler vi også kort om den første gang, hvor jeg blandt andet vil bede dig om at nikke til, at du, de andre deltagere og også jeg selv vil behandle det, der kommer frem i forløbet, som fortroligt.

PRAKTISKE OPLYSNINGER

Vi mødes torsdag – første gang torsdag 29.9.2022 kl. 9-11. De efterfølgende datoer er: 6.10, 13.10, 27.10, 3.11, 16.11 (OBS det er en onsdag), 24.11 og 30.11. Bemærk vi springer 20.10 over, da der er efterårsferie.

Holdet er baseret på fysisk fremmøde, men det vil være muligt at deltage online, hvis man bliver forhindret i at møde op fysisk.

Der vil max være 9 personer i gruppen.

Inden du opstarter i gruppen, vil vi mødes til en indledende samtale. Hvis du allerede er i et forløb hos mig, kan den indledende samtale udelades. Der afholdes også en afsluttende individuel samtale.

Forløbet kræver en henvisning fra egen læge på depression inden opstart. Forløbet er gratis (vederlagsfrit).

Afslutningsvis kan jeg nævne, at jeg er uddannet i både MBKT og MBSR (mindfulness baseret stress reduktion) på Dansk Center for Mindfulness, Århus Universitet og du kan læse mere om de to programmer på sundhed.dk

Mange hilsner

Hanne

Tilmelding senest 22.9.2022 til Hanne på sms 2621 9987 (skriv MBKT samt navn), ring 2621 9987 eller send en mail til Hanne@fromogvoldby.dk Jeg vil så vende tilbage med mere info og bekræftelse. Hvis holdet bliver overtegnet, oprettes der en venteliste.